Źródło: Rzeczpospolita On-line
Data: 4 września 2011
Autor: Katarzyna Wójcik-Adamska
Abonent sam zablokuje spam
Komórki wciąż dzwonią, sygnalizując nadejście kolejnego esemesa z informacją o loterii, konkursie lub nowej promocji, mimo że adresat nie wyrażał zgody na wysyłanie wiadomości.
– Niechciane esemesy to nic innego jak spam. Za bezprawne wykorzystywanie danych osobowych i przesyłanie niezamówionych informacji handlowych przewidziana jest grzywna do 5 tys. zł – mówi Agnieszka Rabenda-Ozimek, radca prawny.
Mimo że natrętom grozi kara, abonentom trudno się ich pozbyć. Często próbują zablokować wiadomości, wysyłając esemes zwrotny. Częstokroć okazywało się, że odpisując na wiadomość, skorzystali z usługi premium rate, czyli wysyłali esemes o podwyższonej opłacie, która niekiedy sięgała nawet kilkudziesięciu złotych. Zdarzało się też, że samo potwierdzenie otrzymania wiadomości uruchamiało drogą usługę.
Już niedługo abonenci nie będą narażeni na płacenie astronomicznych rachunków. Zgodnie z nowelizacją ustawy – Prawo telekomunikacyjne przyjętą na ostatnim posiedzeniu Sejmu będą mieli możliwość blokowania usług premium. Nowela trafi teraz do Senatu.
Według nowej ustawy w każdym momencie będzie też można bezpłatnie zrezygnować z subskrypcji. Nowela zakłada również, że abonent, który nie zablokuje usługi, za każdym razem będzie informowany o cenie wiadomości i firmie oferującej usługę. Dotychczas abonenci często mogli odnieść mylne wrażenie, że to ich operator jest organizatorem loterii, podczas gdy był nim podmiot trzeci. Podczas próby zakwestionowania wysokości faktury byli więc w swojej sieci odsyłani z kwitkiem.